הזדמנות היסטורית: דרכון אירופאי למגורשי ספרד ופורטוגל

הזדמנות היסטורית: דרכון אירופאי למגורשי ספרד ופורטוגל

ב29 באפריל 1492 עבר העם היהודי זעזוע גדול. ממלכות ארגון וקסטיליה שבספרד פרסמו צו, המעמיד ברירה ליהודים שהתגוררו בשטחם: להתנצר, או לעזוב את המדינה עד ה31 ביולי. על הצו שפורסם, היו חתומים פרדיננד השני מלך ארגון, ואיזבלה הראשונה מלכת קסטיליה. כמות היהודים שגורשה אינה ידועה, אך ההיסטוריונים מעריכים שמדובר בין 50,000 ל-200,000 איש.

מרבית הגולים פנו תחילה למדינה השכנה בחצי האי האיברי – פורטוגל, אך גורשו גם משם כעבור 5 שנים, ביחד עם יהודי המקום. בשנת 1507 הורחב הצו הגירוש הספרדי ליתר האזורים שבשליטת בית המלוכה הספרדי, וכך גורשו גם יהודי סיציליה, סרדיניה ודרום איטליה.

אחרי הגירוש מספרד ופורטוגל נפוצו היהודים למקומות שונים: למדינות הים התיכון, לצפון אפריקה, למחוזות האימפריה העות'מאנית, ולארצות במרכז ומערב אירופה.

תיקון העוול

כהכרה בעוול, העובר בפורטוגל באפריל 2015 תיקון לחוק האזרחות. במסגרתו נקבע שכל מי שיוכיח שהוא צאצא ממגורשי פורטוגל (כולל את הפליטים מספרד שבאו לפורטוגל) יזכה באזרחות פורטוגלית. ביוני באותה שנה עבר חוק זהה בספרד. מאחר ורוב מגורשי ספרד גורשו גם מפורטוגל, יצא שלמאות אלפי ישראלים יש זכאות לאזרחות בשתי המדינות אלו.

לכן אם מוצאך הוא ממרוקו, מתוניס, מתימן, מעירק ועוד, כדאי לך לבדוק את מידת זכאותך באזרחות פורטוגלית. אזרחות שכזו תעניק לך דרכון אירופאי, על כל שלל יתרונותיו ומעלותיו.

דרכון פורטוגלי? כך תעשו את זה

נכון להיום, רק החוק הפורטוגלי זמין למבקשים (החוק הספרדי אינו תקף מאוקטובר 2019). אך כדאי להזדרז, שכן לא ניתן לדעת מתי ואיך הוא יסתיים. בכדי להגיש בקשה, מומלץ ואף חובה לפנות לעו"ד המתמחה בתחום, מאחר ומדובר בהליך מורכב הדורש הבנה ומומחיות.

העו"ד יידע אם אתם בכלל מצאצאי המגורשים, וישיג גם ראיות קבילות לצורך זה. בנוסף, הוא ינהל את התיק בצורה נכונה ובכך יקצר את זמן התהליך וימנע בזבוז משאבים, יעשה את החלק הנוטריוני, יהיה בקשר עם הגורמים הרלוונטיים בפורטוגל, וימנע ממכם לעשות טעויות שעלולות להביא לסירוב הבקשה, ואף לנזקים בלתי הפיכים. באתר https://getpassport.co.il/ ניתן למצוא מידע נוסף בנושא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *